Let op! Niet ondersteunde browser

De browser die u momenteel gebruikt is verouderd en ondersteunt niet alle technieken die wij gebruiken voor onze website.
Voor een optimale weergave en bezoekerservaring, adviseren wij het gebruik van een browser zoals Google Chrome (Download Chrome).

Dit bericht sluiten

Geschiedenis van WEBO

WEBO is een ondernemend familiebedrijf waar innovatie en een blik naar de toekomst duidelijke pijlers zijn. Door de jaren heen heeft WEBO zijn processen geoptimaliseerd en zich gepositioneerd in de markt als: ‘Uitvinders in de timmerindustrie’. Op deze pagina leest u meer over de historie van ons familiebedrijf.

De oprichting van Timmerfabriek Webo

In 1922 wordt Timmerfabriek WEBO opgericht in Borne door de familie Wermers. De naam is ontstaan uit de eerste twee letters van ‘Wermers’ en ‘Borne’. Toch houdt WEBO zelf 1988 als begindatum aan. Dat is namelijk het jaar waarin Jan Haase de timmerfabriek op 1 april overneemt.

Jan ziet vele kansen voor het bedrijf, dat in 1988 start met 8 werknemers. Timmerfabriek Webo produceert op dat moment deuren en kozijnen. De belangrijkste grondstof is hout en het proces dient direct gestructureerd te verlopen. Het gebruiken van computers biedt hierbij een uitkomst. Timmerfabriek WEBO werkt van meet af aan met computers en digitalisering is een duidelijke vereiste in het bedrijf.

Timmerfabriek Webo naar Rijssen

In 1990 wilde Jan Haase graag uitbreiden in Borne, maar daar stak de gemeente Borne een stokje voor. Ook begonnen de buren daar te klagen. Die zagen eerst één vrachtwagen in de maand door de straat rijden, maar nu stonden er opeens vier op een dag voor hun deur. Jan besluit daarom zijn fabriek te verhuizen naar Rijssen. Daar bouwt hij een nieuwe productielocatie voor Timmerfabriek WEBO, voorzien van de nieuwste apparatuur.

Het bedrijf blijft in Rijssen groeien. Al in 1991 zijn ruim 58 man personeel in dienst. Ze zijn werkzaam op kantoor en in de fabriek. In datzelfde jaar neemt Timmerfabriek WEBO voor het eerst deel aan de Internationale Bouwbeurs. De beurs trekt enkele duizenden (inter)nationale bezoekers. In de Bernhardhal II, bij standnummer 1185 maakt het internationale publiek kennis met Timmerfabriek WEBO.

Opening van de prefab-locatie

In 1994 krijgt Timmerfabriek WEBO erkenning als innovatieve partij. Veel producten verkrijgen het KOMO-certificaat. Ook nu nog zorgt het toepassen van KOMO nog voor veel uitzonderlijke projecten. Andere belangrijke certificaten volgen snel. In 2004 bijvoorbeeld, verkrijgt Timmerfabriek WEBO een FSC®-certificering. De stap richting nóg meer duurzame producten is ingezet en geaccrediteerde instanties zien hierop toe.

Timmerfabriek WEBO neemt in 2006 een tweede productielocatie in gebruik. De prefab-locatie is geopend naar aanleiding van toenemende vraag vanuit de markt. Steeds meer partijen blijken op zoek te zijn naar een vakkundige partij die HSB-elementen kan engineeren en produceren. Binnen korte tijd realiseert Timmerfabriek WEBO daarom aan de Propaanstraat 7 een efficiënte productiestraat voor prefab elementen.

Innoveren tijdens de crisis

In 2008 gaat Timmerfabriek WEBO volledig van eigenaar over, van Jan naar zijn zoon Willem. Willem Haase krijgt direct de uitdaging voor zijn kiezen om het bedrijf door de crisis te loodsen. Dit lukt succesvol door innovatie binnen de onderneming nog meer te stimuleren. Waar mogelijk pakken ze met een uitvindersgeest de zaken aan.

Willem Haase: “Als we deden, wat we zeven jaar daarvoor deden was het niet goed afgelopen. Ik heb tijdens de crisisjaren ongeveer vijftig procent van mijn concurrenten zien wegvallen. Wij hebben de laagconjunctuur aangegrepen als een kans. We zijn gaan innoveren en met succes. In onze sector gold dat de producten steeds slechter én duurder werden. Een gevaarlijke mix, zo is gebleken. Bij WEBO is geïnvesteerd in zowel de producten als de processen die eraan ten grondslag liggen. Dat betekent robotisering, automatisering, kortom; waar mogelijk, industrialisatie. Volgens ons is dat de toekomst voor onze branche.”

Het bedrijf blijft groeien en maakt klanten, familie en vrienden en tevens buren nieuwsgierig. Timmerfabriek WEBO organiseert op 14 maart 2009 daarom haar eerste Open Dag. Iedereen krijgt een kijkje achter de schermen en kan genieten van verschillende Oud-Hollandse spellen en haring.

Uitvinders in de timmerindustrie

Het vol-geautomatiseerde productieproces treedt in 2011 in werking. De Biesse Winline markeert dat voortaan het complete proces nog meer geautomatiseerd en geoptimaliseerd is. De machine is vanuit kantoor te besturen en vervangt meerdere machines. Ook is de machine direct aan te sturen vanuit het BIM-model.

De uitvindersgeest had altijd al een plek in het bedrijf en is nu ook te herkennen in de nieuwe huisstijl. In 2016 werd de huisstijl veranderd, compleet met nieuw logo, nieuwe kleur (roze), nieuwe naam (WEBO in plaats van Timmerfabriek Webo) en slogan. Timmerfabriek Webo is voortaan simpelweg WEBO, met als credo: ‘Uitvinders in de Timmerindustrie.’

Back to top